مجله وینسنت

VINCENT | Victory Is Yours

6 مرحله برای تهیه حمص لبنانی با غذاساز + فوت کوزه گری

دستور پخت حمص با غذاساز

حمص، نوعی خوراک خمیری شکل با پیشینه‌ای از خاورمیانه است که به طور سنتی از نخود پخته‌ی پوره یا له شده و مخلوط آن با ارده و سیر خرد شده، آب لیمو و نمک تهیه می‌شود. بیشترین ارزش غذایی حمص از وجود نخود است که منبع خوبی از فیبر، پروتئین، آهن، فسفر و اسید فولیک می‌باشد. تاهینی یا همان ارده همچنین سرشار از فسفر و آهن و همچنین مس و سلنیوم است.

کلمه حمص از واژه عربی حُمُص به معنای نخود گرفته شده است، که مخفف نام کامل آن یعنی “حُمُص بی تاحینه” (نخود با ارده) است.

در سراسر جهان عرب و بخش‌هایی از غرب آسیا، حمص معمولاً به صورت تازه با نان پیتا یا فلافل سرو می‌گردد. این غذا ممکن است با ادویه‌های مختلف مانند زیره، پاپریکا یا چاشنی‌هایی مانند آجیل کاج (چلغوز)، گوشت چرخ‌کرده، بادمجان یا تخم‌مرغ آب پز نیز مورد استفاده قرار بگیرد. حمص را می توان به صورت گرم، با دمای اتاق یا سرد سرو کرد. در ایالات متحده و مناطق دیگر در غرب، حمص عمدتاً در رستوران‌ها یا سوپرمارکت‌ها به عنوان یک ماده غذایی بسته بندی شده و به صورت انبوه یافت شده و به عنوان یک میان وعده یا پیش غذا برای همراهی با چیپس، نان یا سبزیجات تازه مانند هویج، کرفس یا فلفل دلمه ای سرو می‌کنند.

 فواید حمص

  • کمک به کاهش وزن از طریق ایجاد احساس سیری
  • مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن
  • ضد التهاب با وجود آنتی اکسیدان حاصل از روغن زیتون
  • کمک به گوارش و هضم بهتر غذا
  • حاوی چربی‌های اشباع نشده برای حفظ سلامت قلب

مواد لازم برای تهیه حمص 2 نفره

نخود 1.5 پیمانه

سیر 2 حبه

لیموترش 1 عدد

ارده 3 قاشق غذاخوری

آب نخود 4 قاشق غذاخوری

روغن زیتون به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

دستور پخت حمص در 6 مرحله

  • مرحله اول: اولین اقدام برای تهیه حمص، خیس کردن نخود‌ها از شب قبل یا در بهترین حالت 24 ساعت قبل از اجرای رسپی است. نخودها را در یک کاسه آب می‌ریزیم و در صورت امکان چند بار آب موجود در کاسه را تعویض می‌کنیم.
  • مرحله دوم: نخود را به همراه ۲ لیوان آب و مقداری نمک و فلفل سیاه داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا نخودها به طور کامل مغز پخت شوند. نکته مهم این است که آب نخود را نگه می‌داریم.
  • مرحله سوم: پس از پخت نخودها، پوست آن‌ها را جدا کنید تا حمص بافت لطیف‌تری پیدا کند. دانه‌های نخود را بین دو انگشت خود کمی فشار دهید پوست شان به راحتی جدا خواهد شد. پس از آن نخودهای پوست کنده را داخل کاسه غذاساز وینسنت می‌ریزیم.
  • مرحله چهارم: پس از اینکه تا حدی بافت نخودها در غذاساز وینسنت یکدست شد، وقتش رسیده تا ارده، سیر، ادویه و آب لیمو ترش را اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: پس از یک دقیقه میکس و خردکردن کردن مواد در غذاساز وینسنت، آب نخود را اضافه می‌کنیم. دقت کنید که پس از اتمام کار باید غلظت مواد به حدی باشد که به راحتی از قاشق سرریز نشود.
  • مرحله ششم: در این مرحله حمص کاملاً آماده شده است. آن را داخل ظرف مد نظرمان می‌ریزیم. سپس در حین اینکه ظرف را به آرامی می‌چرخانیم، با قاشق یک گودال کوچک وسط حمص ایجاد می‌کنیم و روغن زیتون را داخل آن می‌ریزیم تا با نخود و سبزیجات معطر تزیین کرده و سرو می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس پستو با دستگاه خرد کن

فوت کوزه گری در تهیه حمص

حمص زمانی حرفه‌ای به نظر می‌رسد که بافتی لطیف و کاملا یکدست داشته باشد. پس از انتخاب یک دستگاه قدرتمند و خوب برای پوره کردن نخود و مخلوط کردن مواد، مهمترین نکته ترتیب اضافه کردن مواد اولیه است. به همین راحتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *