مجله وینسنت

VINCENT | Victory Is Yours

ترفندهای کاربردی برای تمیز کردن سرخ کن بدون روغن یا هواپز

تمیز کردن هواپز

هر چقدر خوردن غذاهای سرخکرده منع شود و از مضرات سرخکردنی‌ها بشنویم، باز هم طعم خاص و دلچسب غذاهای سرخ شده به ما اجازه‌ی ترک همیشگی آن‌ها را نمی‌دهد. اما با ورود سرخکن‌های بدون روغن یا همان هواپزها سبک زندگی و رژیم غذایی سالم توانست با حفظ طعم خوراکی‌های خوشمزه، جای خودش را بیشتر از قبل در خانواده ها باز کند. با کمک سرخکن‌های بدون روغن، روغن کمتری مصرف می‌شود و باعث می‌شود برخی از غذاهای سرخ‌شده در هوا با تعداد چربی و کالری کمتر سالم‌تر آماده شوند. به علاوه، تمیز کردن سرخ کن بدون روغن یا هواپز بسیار ساده‌تر از تمیز کردن سرخ کن ‌هایی است که غرق در روغن می‌شوند.

بدون شک سرخ کن بدون روغن یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده ترین وسیله در آشپزخانه شما خوهد شد. برای اینکه بتوانید نگهداری بهتری از این دستگاه داشته باشید لازم است به نظافت دوره‌ای آن دقت کنید. در اینجا به نکاتی که در تمیز کردن هواپز به شما کمک می‌کنند می‌پردازیم.

آیا تمیز کردن هواپز سخت است؟

یکی از کارهایی که افراد معمولا در نظافت منزل از آن فراری هستند، نظافت لوازم آشپزخانه است. خوشبختانه، تمیز کردن سرخ کن بدون روغن راحت تر از برخی ابزارهای دیگر مانند تمیز کردن اجاق گاز است. تنها چیزی که لازم است آب صابون گرم و یک دستمال برای از بین بردن تجمع غذا است. زمان بر ترین قسمت نظافت هواپز این است که اگر مواد غذایی حین طبخ بقایای چسبنده داشته باشد، ابتدا باید سبد را خیس کنید و پس از آن اقدام به تمیز کردن جزئی تر کنید.

چگونه به راحتی سرخ کن  بدون روغن یا هواپز  را تمیز کنیم؟

ابزار و لوازمی که به کمک تون میاد:

مایع ظرفشویی:

برای اینکه سرخ کن بدون روغن شما مثل روز اول نو به نظر برسد کافی است از مایع ظرفشویی کمک بگیرید. مایع یا صابون ظرفشویی پیوند بین چربی‌ها را سست می‌کند. اگر بتوانید به صورت اسپری این مایع را به بدنه و نواحی چرب بزنید و با دستمال پاک کنید آثاری از چربی یا مواد غذایی چسبنده روی بدنه باقی نخواهد ماند.

اسفنج ضد خش:

برای کمک دادن به مایع ظرفشویی برای تمیز کردن بدنه نیاز به یک اسفنج دارید که در حین قدرت پاک کنندگی روی بدنه ایجاد خط و خش نکند. خط و خش ایجاد شده علاوه بر ایجا ظاهر نا زیبا منجبر به تجمع مواد غذایی و چربی شده و برای دفعات بعدی تمیز کردن را نیز سخت‌تر می‌کند.

دستمال جادویی:

پس از هر با استفاده با نم دار کردن یک دستمال جادویی میتوانید تمام بقایای مواد غذایی را از بدنه پاک کنید.

پنج مرحله تمیز کردن هواپز

این 5 مرحله را در تمیز کردن هواپز رعایت کنید:

مرحله 1: هواپز را از برق بکشید

اول ایمنی! سرخ کن را خاموش و از برق بکشید. قبل از تمیز کردن اجازه دهید کاملا خنک شود.

مرحله 2: قطعات قابل جدا شدن را تمیز کنید

سبد، سینی و تابه را بردارید. این لوازم جانبی سرخ کن را می توان مانند هر ظرف دیگری شست: با مایع و آب گرم. یا اگر تمایلی به شستن آنها با دست ندارید، آنها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. بیشتر سرخ کن های بدون روغن دارای قطعات قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند، اما راهنمای دستورالعمل مدل خاص خود را حتما از قبل بررسی کنید.

مرحله 3: واحد اصلی را تمیز کنید

بدنه اصلی سرخکن بدون روغن شما هرگز نباید در آب غوطه ور شود. در عوض، از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن کل دستگاه و پانل کنترل استفاده کنید تا از شر لخته شدن مواد غذایی یا باقی مانده چربی خلاص شوید. اگر متوجه گیر کردن مواد غذایی روی کویل حرارتی شدید، از یک اسفنج یا اسکاج ظرف نرم برای جدا کردن آن استفاده کنید.

مرحله 4: کویل گرمایش را بررسی کنید

کویل گرمایش سرخ کن بدون روغن خود را بعد از هر بار استفاده بررسی کنید (معمولاً در بالای دستگاه قرار دارد). اگر روی کویل گرمایش روغن یا باقیمانده‌ای وجود دارد، اجازه دهید دستگاه خاموش شده خنک شود، سپس سیم‌پیچ را با پارچه مرطوب یا برس ظرفشویی پاک کنید – درست مانند المنت حرارتی روی اجاق‌های برقی.

مرحله 5: بخش های جدا شده را خشک کنید و دوباره سرهم کنید

قبل از مونتاژ مجدد سرخ کن بدون روغن، تمام قطعات را با حوله و یا در مجاورت هوا خشک کنید.

سوالات متداول نحوه تمیز کردن سرخ کن هوا

آیا می توانید سرخ کن بدون روغن را با آب شستشو کنید؟

با مراجعه به دفترچه راهنما می‌توانید متوجه شوید که کدام قطعات دستگاه شما بسته به سازنده آن قابل شستشو و یا حتی قابل قراردادن در ماشین ظرفشویی هستند. توصیه می کنیم سرخ کن هوا را از برق بکشید و سبد را با آب گرم و صابون تمیز کنید و سپس دستگاه اصلی را با یک پارچه پاک کنید.

هر چند وقت یکبار باید هواپز را تمیز کنید؟

برای اینکه سرخ کن بدون روغن خود را از تجمع مواد غذایی چرب دور نگه دارید، بهتر است سرخ کن خود را بعد از هر بار استفاده یا هر چند بار استفاده تمیز کنید.

چگونه هواپز را تمیز نگه داریم؟

بهترین راه برای تمیز نگه داشتن سرخ کن بدون روغن این است که سطح پخت سبد را با فویل یا قالب های یکبار مصرف بپوشانید. ما دومی را ترجیح می دهیم زیرا پخت و پز با آن بسیار ساده تر است.

قالب های مخصوص سرخکن بدون روغن، کاغذهای پوستی از پیش برش خورده یکبار مصرف هستند که کاملاً در ته سبد شما قرار می گیرند، اما نباید برای پخت غذا در دمای بالاتر از 450 درجه فارنهایت استفاده شوند. برای چنین شرایطی، یک قالب سرخ کن سیلیکونی را امتحان کنید که قابل استفاده مجدد است و می تواند دمای بالاتر را در خود نگه دارد.

برای استفاده از قالب سرخ کن، کافی است قالب را در سبد قرار دهید، مواد خود را روی آن قرار دهید و بعد از اتمام پخت، قالب را بردارید.

 نکات تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

     اگر سبد یا ماهیتابه آغشته به روغن پخته شده است، آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه در آب داغ و صابون قرار دهید. سپس با یک برس اسفنج نرم سطح آن را تمیز کنید.

 اگر متوجه بوی بدبویی شدید که از هواپز به مشام می‌رسد، به احتمال زیاد ذرات غذا در جایی از سبد یا روی آن به دام افتاده و سوخته است. جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. سپس از یک اسکاج نرم یا یک مسواک قدیمی استفاده کنید تا قسمت داخلی سرخ کن بدون روغن را کاملا تمیز کنید.

هرگز از ظروف فلزی برای پاک کردن خرده ها یا روغن‌های پخته شده در سرخ کن استفاده نکنید. این می‌تواند به پوشش نچسب آسیب برساند و از عملکرد صحیح سرخ کن شما جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *