مجله وینسنت

VINCENT | Victory Is Yours

برای افزایش عمر دستگاه اسپرسوساز این 9 نکته را رعایت کن

نکات اسپرسوساز وینسنت

هر روز به تعداد کسانی که روز خود را با یک شات اسپرسو آغاز می‌کنند، اضافه می‌شود. نوشیدن یک یا چند فنجان قهوه درطول روز چنان متداول شده که مدام به تعداد کافه‌ها و مغازه‌های فروش قهوه در شهر افزوده می‌شود. بی‌جهت نیست که قهوه را پرطرفدارترین نوشیدنی گرم در کل دنیا می‌دانند.

به همین علت است که این روزها دستگاه اسپرسوساز خانگی به یکی از لوازم پرطرفدار برقی آشپزخانه تبدیل شده است.

این روزها جدای از کافی‌شاپ‌ها، در بیشتر مراکز کسب‌وکار و در خانه‌ها هم دستگاه اسپرسو ساز وجود دارد؛ چرا که افراد، خستگی‌های روزانه خود را با نوشیدن قهوه از بین می‌برند. اما این دستگاه هم ممکن است مانند دیگر لوازم برقی دچار مشکل و خرابی شود. از طرفی با توجه به بالابودن هزینه‌های تعمیر دستگاه اسپرسوساز، بسیاری از افراد به طور کلی از تعمیر این دستگاه پشیمان می‌شوند.

اما سوال این جا است که چگونه از دستگاه اسپرسوساز خود محافظت کنیم؟ آیا راهی برای بالا بردن عمر قهوه ساز وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات، در ادامه این مطلب از مجله وینسنت، همراه ما باشید.

نکات مهم در افزایش طول عمر اسپرسوساز

قهوه اسپرسو جزو قهوه‌های بسیار خاص و پیچیده است؛ و اگر می‌خواهید طعم اصیل اسپرسو را بچشید باید  آن را در دستگاه مخصوص اسپرسوساز آماده کنید. دستگاه اسپرسوساز، طعم واقعی اسپرسو را به افراد هدیه می‎دهد؛ اما اگر این دستگاه به هر دلیلی معیوب یا کثیف باشد، طعم و اصیل بودن قهوه را زیر سوال می‌برد. بنابراین خیلی مهم است که از دستگاه اسپرسوساز خود به صورت اصولی مراقبت کنید. برخی از نکات افزایش طول عمر اسپرسوساز را در ادامه معرفی می‌کنیم.

استفاده از آب تصفیه شده در مخزن دستگاه اسپرسو

اولین و مهمترین موضوع برای افزایش طول عمر اسپرسوساز، استفاده از آب تصفیه شده در مخزن دستگاه است. آب‌هایی که همه انسان‌ها به طور طبیعی از آن استفاده می‌کنند، دارای مواد اضافی مختلفی است که سبب رسوب در دستگاه می‌شود. بنابراین در مدت زمان کوتاهی، دستگاه اسپرسوساز شما دچار مشکل و رسوبات زیادی می‌شود.

 

از طرفی بسیاری از افراد، آب معدنی را جایگزین آب ساده در این دستگاه می‌کنند؛ اما توجه داشته باشید که حتی آب معدنی هم گزینه مناسبی برای افزایش طول عمر اسپرسوساز نیست. این موضوع هم به دلیل وجود املاح در آب معدنی است.

بهترین و مناسب‌ترین آب برای دستگاه اسپرسوساز، آبی با میزان اسیدیته 7 است. همچنین لازم به ذکر است که اگر به فکر استفاده از آب جوشیده شده در قبل و آب مقطر هم هستید، باید آن را فراموش کنید؛ چرا که آب مقطر باعث جلوگیری از عطر و طعم واقعی قهوه اسپرسو می شود.

رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز

رسوب‌زدایی هم یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش طول عمر دستگاه اسپر سوساز است؛ چرا که با توجه به مطالب قبل، اگر شما هم از آب معمولی برای دستگاه قهوه ساز استفاده می‌کنید، حتما پس از مدتی با رسوب دستگاه مواجه می‌شوید.

به طور کلی عملیات رسوب‌زدایی اسپرسوساز، با کمک ماده جرم‌گیری تجاری انجام می‌شود؛ اما برای این که بهترین ماده را انتخاب کنید، بهتر است که با توجه به دستورالعمل مخصوص به همان دستگاه اقدام کنید. همچنین حتی اگر ماده مخصوص را هم در دسترس نداشتید، می‌توانید از سرکه و آب برای این کار استفاده کنید. به این صورت که مقداری از مایع مخصوص را با آب تصفیه شده مخلوط کنید و پس از ریختن در دستگاه، آن را روشن کنید تا آب کاملا خارج شود. سپس دوباره دستگاه را پر از آب و دوباره آن را روشن کنید تا دوباره شسته شود.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که بهترین زمان برای رسوب‌زدایی چه موقعی است؟ زمان و تعداد دفعات رسوب‌زدایی برای افزایش طول عمر اسپرسوساز، بستگی به نوع استفاده و منطقه شما دارد. اگر تعداد استفاده شما در روز زیاد است یا صداهای غیر معمول از دستگاه شنیده می‌شود، زمان رسوب‌زدایی است.

همچنین با مشاهده رسوب داخل دستگاه، تغییر طعم قهوه و روشن شدن چراغ مخصوص هم باید برای رسوب‌زدایی اقدام کنید. اما اگر بخواهیم زمان کلی برای این کار ارائه دهیم، باید شش ماه یکبار به طور معمول دستگاه اسپرسوساز را رسوب‌زدایی کنید.

تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز

یکی از مهمترین توصیه‌ها برای افزایش طول عمر اسپرسوساز، تمیزکردن مداوم دستگاه است. تمیز بودن دستگاه، جدای از افزایش طول عمر دستگاه اسپرسوساز، سبب زیبایی و تمیز بودن محیط کار هم می‌شود. همچنین با این کار قطعا عطر خوش قهوه هم به خوبی فضا را پر می‌کند. بنابراین خیلی مهم است که پس از استفاده مداوم، میله بخار و بدنه دستگاه را پاک کنید. همچنین قبل از هر کار، روغن‌ها و تفاله‌های قبلی شات دستگاه را پاک کنید.

از طرفی پارچه‌های تمیز کننده خود را به طور مدام شستشو دهید و پس از چند روز تعویض کنید. توجه کنید که رسوب‌زدایی، با تمیز کردن دستگاه تفاوت دارد. تمیز کردن دستگاه باید به صورت روزانه انجام شود؛ اما رسوب‌زدایی هر چند ماه یکبار است.

تمیزکردن نازل بخار دستگاه اسپرسوساز

تولید شیر بخار پز شده جذاب روی قهوه اسپرسو، با وجود نازل بخار امکان‌پذیر است؛ اما نازل بخار دستگاه اسپرسوساز ممکن است پس از مدتی استفاده از دستگاه، به شیر آغشته شود. بنابراین زیبایی قهوه را دچار مشکل می‌کند. به همین جهت لازم است که هر چند وقت یک بار برای افزایش طول عمر اسپرسوساز، گرفتگی‌های نازل بخار را به روش زیر از بین ببرید.

با هر بار استفاده، میله بخار را با حوله تمیز، پاکسازی کنید و آن را به حالت عمودی روی سینی قرار دهید. سپس روی دکمه شیر ضربه بزنید و میله را با آب داغ و بخار پاک کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر سوراخ‌های نازل بخار گرفته شده بود، نوک میله تمیز شده را باز کنید. دقت کنید که با استفاده از ازار مخصوص، می‌توانید سوراخ‌های ریز آخر میله را به مدت پنچ دقیقه در آب گرم خیس کنید. آنگاه نوک تمیز شده را جایگزین میله بخار کنید.

خالی کردن پرتافیلتر قهوه ساز

پرتافیلتر یکی از قسمت‌های مهم در دستگاه اسپرسوساز است؛ چرا که سبد پودر قهوه در آن قرار می‌گیرد. برای افزایش طول عمر دستگاه قهوه ساز، تفاله‌های قهوه و روغن‌های موجود در این قسمت را از بین ببرید؛ چرا که در طعم قهوه تاثیر منفی می‌گذارد.

برای این کار باید در ابتدا پرتافیلتر را از سر دستگاه جدا کنید و سبد فیلتر را با استفاده از شوینده ملایم و آب داغ، کاملا شستشو دهید. البته می‌توانید برای این کار، از قرص مخصوص به شتستشو هم کمک بگیرید. سپس قسمت فلزی پرتافیلتر را 5 دقیقه در آب و شوینده قرار دهید و آن را کاملا آبکشی و خشک کنید. توجه کنید که برای افزایش طول عمر اسپرسوساز، حتما این کار را به طور مداوم انجام دهید.

هواگیری دستگاه اسپرسوساز

برخی از دستگاه‌ها برنامه مخصوص برای هواگیری دارند؛ اما برای آن دسته دستگاه‌هایی که بدون برنامه است، باید هواگیری دستی انجام شود.

هواگیری جزو موارد ضروری برای افزایش طول عمر دستگاه اسپرسوساز است؛ بنابراین بهتر است که وابسته به نوع استفاده، هر یک یا دوماه برای هواگیری به روش زیر اقدام کنید.

برای هواگیری دستگاه لازم است که مخزن را پر از آب کنید و دستگاه را روشن کنید. سپس با خارج شدن تمامی آب از دستگاه، حدود 10 ثانیه صبر کنید و دستگاه را خاموش کنید.

روشن نماندن دستگاه اسپرسوساز بعد از استفاده

وجود جریان برق متوالی درون دستگاه قهوه ساز، سبب آسیب به دستگاه و دچار مشکل شدن عملکرد آن می‌شود؛ از همین رو حتما بعد از استفاده، دستگاه را خاموش کنید. برخی از دستگاه‌های اتوماتیک موجود در بازار، قابلیت خاموش شدن خودکار پس از استفاده را دارند؛ اما اگر دستگاه شما از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند، باید به طور دستی و به شکل زیر این کار را انجام دهید.

باید پس از هر بار استفاده، پرتافیلتر را خارج کنید و با روشن کردن دستگاه در کمتر از 5 ثانیه، مجرای دستگاه را تمیز کنید. سپس برای افزایش طول عمر اسپرسوساز، آن را خاموش کنید.

استفاده از پودر قهوه با میزان آسیاب مناسب

میزان آسیاب پودر قهوه هم تاثیر زیادی بر بالابردن عمر قهوه ساز دارد. همین موضوع سبب می‌شود که در آسیاب دانه‌های قهوه، دقت بیشتری داشته باشید. ریز بودن زیاد از حد دانه‌های قهوه، سبب فشار زیاد به دستگاه می‌شود؛ چرا که امکان رد شدن آب از آن وجود ندارد. از طرفی درشت بودن زیاد از حد قهوه هم سبب عبور بسیار آسان آب از بین دانه‌های قهوه می‌شود که مانع از خارج شدن عصاره قهوه است. همچنین جدای از آسیب وارد شده به دستگاه، روی طعم قهوه اسپرسو هم تاثیر منفی می‌گذارد.

استفاده از شوینده مناسب

زمانی که برای خرید دستگاه اسپرسوساز اقدام می‌کنید، دستورالعمل مخصوص به آن را مطالعه کنید؛ چرا که ممکن است هر دستگاهی، پیشنهاد خاص خود را برای شوینده ارائه کند. شستشو دستگاه اسپرسوساز یا شونده‌های نامناسب، تاثیر زیادی بر کاهش عمر دستگاه و خراب شدن آن دارد. از طرفی دقت کنید که پس از شستشو، حتما دستگاه کامل آبکشی شود. به این صورت که شوینده را در قسمت‌های مختلف آن کامل از بین ببرید.

کلام آخر

مراقبت از دستگاه اسپرسوساز، یکی از عوامل مهم برای افزایش طول عمر اسپرسوساز است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از نکات مهم و کاربردی ذکر شده در این مطلب، برای بالابردن عمر قهوه ساز اقدام کنید. اما اگر حتی با مراقبت مداوم هم با مشکلات جدی مواجه شدید، بهتر است که به جای تعمیر، به فکر خرید مجدد دستگاه باشید. پیشنهاد ما به شما دستگاه اسپرساز وینسنت است که به ضمانت‌نامه شکوفاالکتریک سرویس در بازار عرضه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *