مجله وینسنت

VINCENT | Victory Is Yours

طرز تهیه سس پستو با دستگاه خرد کن

طرز تهیه سس پستو

تاریخچه تهیه سس پستو به ایتالیا باز می‌گردد و ریشه در روم باستان دارد. کلمه “پستو” به معنای خرد کردن است. یک سس طعم دهنده سبز رنگ و غلیظ که حالا مورد توجه و علاقه‌ی افراد بسیاری در سراسر دنیا قرار گرفته است. رایج‌ترین نوع پستو Alla Genovese است. یک سس سنتی حاوی ریحان تازه، سیر، روغن زیتون، پنیر پارمزان و آجیل یا دانه کاج (چلغوز). پستو به دلیل کاربردی بودن در اجرای دستور پخت‌های حرفه‌ای متنوع، دومین سس محبوب دنیا شناخته شده است. امروزه استفاده از خردکن برای تهیه پستو خانگی بسیار رایج تر شده و کار را به مراتب آسان‌تر و سریع‌تر کرده است.
به مرور زمان، رسپی اولین پستو دستخوش تغییراتی شد، اما چیزی که بومیان از آن یاد می‌کنند این است که اولین پستوها مزه‌ای نمکین‌تر نسبت به پستوهای امروزی داشتند. استفاده از گردو به جای آجیل کاج یا جایگزینی پارمزان با پنیر رومانو از جمله تغییرات دیگری هستند که طی سال‌ها متوجهِ سس پستو شد. این تغییرات اگرچه منجر به افزایش میزان کالری پستو شد، اما افزودن طعم خامه‌ای بیشتر به آن محبوبیت پستو را نیز به مرور بیشتر کرد. این سس با وجود چربی و کالری نسبتاً بالا، حاوی مواد مغذی زیادی است. مانند همه چیزهای خوب در زندگی، پستو زمانی سالم است که آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

فواید سس پستو

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها از بروز پیری زودرس، بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کنند. پستو مملو از آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، سیر، ریحان، روغن زیتون و آجیل کاج سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به بدن سالم برای محافظت در برابر چنین خطراتی کمک می‌کنند. و طبق منابع علمی، ریحان منبع غنی از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، فسفر و بتا کاروتن است.

منبع کلسیم

پستو حاوی کلسیم است که به رشد قوی استخوان و حفظ سلامت کلی استخوان کمک می‌کند و همچنین همراه با ویتامین D در جذب کلسیم و فسفر مؤثر است.

چربی‌های سالم

چربی‌های تک غیراشباع (MUFA) کلسترول «بد» را کاهش داده و سطح کلسترول «خوب» را نیز افزایش می‌دهند. در نتیجه، خطر بیماری‌های قلبی و سکته متعاقبا به حداقل می‌رسد. به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، چربی‌های موجود در رژیم‌های غذایی باید تک یا چند غیراشباع باشند. از این رو چربی موجود در پستو، چربی “خوب” در نظر گرفته می شود.

 فواید قلبی عروقی

یکی دیگر از فواید پستو این است که به دلیل وجود روغن زیتون و امگا 3، قلب شما را سالم نگه می‌دارد. روغن زیتون فواید زیادی دارد که کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب می‌تواند یکی از آنها باشد. علاوه بر این، جایگزینی وعده‌های غذایی پرچرب مختلف مانند مارگارین، کره، لبنیات و مایونز با روغن زیتون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و خطر سکته را کاهش دهد. یک مطالعه نشان می‌دهد که خوردن روغن زیتون، دقیقاً نوع فوق بکر موجود در پستو، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

کمک به کاهش سطح کلسترول

چهار شکل خاص از چربی وجود دارد: چربی اشباع، چربی ترانس، چربی تک غیراشباع و چربی اشباع نشده چندگانه. چربی اشباع شده سطح کلسترول LDL شما را افزایش می‌دهد. در حالی که غذاهای غنی از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع مانند پستو می‌توانند LDL را کاهش دهند. همچنین سطح HDL (کلسترول “خوب” در نظر گرفته شده) را افزایش می‌دهد.

 کمک به سلامت پوست

گوجه‌فرنگی‌های مورد استفاده در دستورپخت پستو آلا تراپانس، یک نوع خاص از پستو، منبع غنی ویتامین A و C هستند. این ویتامین‌ها برای پوست شما مفید هستند. یک مطالعه نشان می‌دهد که این مواد مفید به سنتز کلاژن کمک می‌کنند و پوست شما را سالم‌تر و جوان‌تر نشان می‌دهند. علاوه بر این، در پستوی سنتی از ریحان استفاده می‌کند که ویتامین های A، C و E را فراهم می‌کند که برای بهبود سلامت پوست شما مفید است.

هر 100 گرم پستو شامل :
کالری: 464 کیلو کالری
پروتئین: 7.14 گرم
چربی: 46.43 گرم
کربوهیدرات: 3.57 گرم
کلسیم: 214 میلی گرم
سدیم: 786 میلی گرم
ویتامین  C: 150 میلی گرم
ویتامین A: 150 میلی گرم
کلسترول: 18 میلی گرم
آهن: 1.29 میلی گرم
اسیدهای چرب (اشباع): 7.14 گرم
از سس پستو می‌توانید به سادگی در تهیه و مزه‌دار کردن انواع ساندویچ‌ها، دسرها، سالاد، پاستا و … استفاده کنید و طعم و عطری ایتالیایی به غذاها هدیه کنید.

طرز تهیه سس پستو با گردو در کمتر از یک دقیقه

مواد لازم سس پستو

مواد لازم:

گردو : 1/3 پیمانه
سیر : 2 حبه درشت
برگ ریحان : 2 پیمانه
نمک : 1/2 قاشق چایخوری
فلفل سیاه : 1/2 قاشق چایخوری
روغن زیتون فرابکر : 2/3 پیمانه
پنیر پارمسان رنده شده : 1/2 پیمانه

طرز تهیه:

مرحله اول:
برای درست کردن این سس به خرد کن وینسنت نیاز دارید.
مرحله دوم:
سیر،گردو، ریحان، نمک، فلفل و پنیر پارمسان را در خردکن بریزید تا مخلوط و خرد شوند. نیازی نیست ترکیب به دست آمده حالت خمیری پیدا کنند. همینقدر که به حالت تصویر داخل ویدئو در بیاید و فقط خرد شوند کافیست:
مرحله سوم:
2/3 پیمانه روغن زیتون فرابکر را اضافه کنید و برای چند ثانیه دستگاه را روشن کنید.
مرحله چهارم:
برای چند ثانیه دستگاه را روشن کنید تا سس شما یکدست شود.
مرحله پنجم:
سس پستو آماده شد و می‌توانید نهایت لذت را ببرید. اگه تصمیم دارید سس را در یخچال نگهداری کنید می‌توانید آن را درون یک شیشه درب‌دار بریزید و روی سس یک لایه روغن زیتون ریخته و درب شیشه را محکم ببندید. این لایه روغن کمک می‌کند تا سس برای مدت یک هفته سبز و خوش رنگ باقی بماند و اگه زمان بیشتری می‌خواهید نگه دارید حتما آن را منجمد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *