مجله وینسنت

VINCENT | Victory Is Yours

هفت ویژگی ضروری یک تلویزیون گیمینگ عالی

تلویزیون گیمینگ

انتخاب تلویزیون برای گیمرها و دریافت تجربه‌‌ی مطلوب هنگام بازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که انتخاب صحیح تلویزیون گیمینگ تأثیر زیادی بر کیفیت تجربه‌ی بازی دارد. معمولاً در زمان خرید یک تلویزیون گیمینگ، با حجم زیادی از اطلاعات روبرو می‌شوید؛ زیرا با توجه به تنوع و گسترده بودن ویژگی‌های مختلفی که در تلویزیون‌ها وجود دارد، تصمیم گیری به مراتب سخت‌تر می‌شود. اگر پیش از خرید، اولویت‌ها و نیازهای خود را مشخص کنید، قطعاً خرید و انتخاب راحت‌تر و کارامدتری خواهید داشت.

ما در راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ قصد داریم به 7 نکته مهمی که در انتخاب یک تلویزیون گیمینگ به شما کمک می‌کنند، اشاره کنیم.

وضوح تصویر

وضوح بهینه برای کنسول‌های بازی رایج در بازار، 1080p FHD است. پیش از معرفی PlayStation 4 Pro سونی و Xbox Scorpio مایکروسافت، حداکثر استاندارد خروجی نمایشگرها 1080p FHD بود. اما حالا بازی با هر نمایشگری که وضوح تصویر آن کمتر از 4k UHD باشد، غیر استاندارد به نظر می‌آید. پیدایش نمایشگرهای 4k با ارائه 4 برابر وضوح بیشتر، جهشی بزرگ در بازار صفحه نمایش‌های 1080p شد.

این افزایش وضوح برای بسیاری از گیمرها که هنگام بازی نزدیک به تلویزیون می‌نشینید، ملموس‌تر است. به علاوه نسل جدید کنسول‌های ایکس باکس، سری ایکس و پلی استیشن 5، با پشتیبانی بومی برای بازی، باکیفیت 4k UHD عرضه می‌شوند.

اندازه نمایشگر

همانطور که وضوح و کیفیت تصویر طی گذر سال‌ها و پیشرفت تکنولوژی بهبود یافته است، صفحه نمایش‌های بزرگتری نیز تولید شدند. به طور کلی توصیه می‌شود که فاصله بهینه برای بازی با یک تلویزیون 1080P HD بین 1.5 تا 2.5 برابر اندازه نمایشگر باشد.

اکنون با تلویزیون‌های 4K UHD، فاصله نشستن بین 1 تا 1.5 برابر اندازه صفحه نمایش کاهش می‌یابد. برای اینکه بتوانید با تماشای تصاویر با جزئیات بیشتر از تلویزیون 4K خودتان لذت ببرید، باید تماشای یک صفحه نمایش بزرگتر را در فاصله نزدیک‌تر امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که اساساً اندازه صفحه نمایش به تنظیمات بازی خانگی شما بستگی دارد.

فرض کنید فضای متوسطی را برای بازی در نظر دارید، در این صورت بهینه‌ترین حالت استفاده از یک تلویزیون 55 اینچ با کیفیت تصویر 4K UHD است.

HDR در بازی

محدوده دینامیکی بالا (HDR) یک ویژگی نسبتاً جدید در تلویزیون‌ها است که روشنایی بیشتر، سطوح کنتراست بالاتر و گستره رنگ‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. PS5 و سری‌ X در XBOX می‌توانند HDR را پشتیبانی کنند. در واقع تغییر از محدوده دینامیکی استاندارد (SDR) به HDR می‌تواند چشمگیرتر از ارتقا رزولوشن از 1080p FHD به 4K UHD باشد.

در واقع HDR باعث می‌شود تصاویر درخشان‌تر و واقعی‌تر به نظر برسند. حتی سرویس‌های پخش محتوا مانند نتفلیکس و آمازون نیز دارای طیف 4k HDR هستند. بنابراین در انتخاب تلویزیون گیمینگ بهتر است به پشتیبانی قابلیت HDR نیز توجه داشته باشید.

تعداد پورت‌های HDMI

تعداد این پورت نشان می‌دهد که از طریق تلویزیون شما امکان اتصال چه تعداد دستگاه و اجزای جانبی را به طور همزمان خواهید داشت.  کنسول‌های نسل فعلی و قبلی با اتصال HDMI سازگار هستند و تمامی تلویزیون‌های HD حداقل یک پورت HDMI را دارند. برای اجرای بازی‌هایی با کیفیت 4k در  PS4 Pro، سونی تأکید کرده است که برای اطمینان از  عملکرد 60 فریم در ثانیه با وضوح 4k UHD به کابل و پورت HDMI 2.0 نیاز است. قبل ازاینکه اقدام به خرید تلویزیون گیمینگ کنید، بررسی کنید که تلویزیون انتخابی شما دارای پورت‌های لازم برای کنسول شما باشد.

بهتر است تلویزیونی را در نظر داشته باشید که دارای آخرین پورت‌های HDMI 2.1 باشد. HDMI 2.1 آخرین نسل رابط‌های HDMI است که هر دو کنسول PS5 و XBOX سری X از روی آن طراحی شده است.

نرخ بازیابی / Refresh Rates

بسیاری از مصرف کنندگان با نرخ بازیابی آشنایی ندارند. Refresh Rates یا نرخ بازیابی تعداد دفعاتی است که نمایشگر تصویر نمایش داده داده شده را بازیابی می‌کند. نرخ بازیابی بسیار پایین به معنای حرکت تار صفحه است. برخی از تولید کنندگان لیستی با عنوان “نرخ بازیابی مؤثر ” ارائه می‌کنند که این اعداد واقعی نیست.

تأخیر ورودی یا Input Lag در تلویزیون گیمینگ

تأخیر ورودی یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی است که در انتخاب یک تلویزیون گیمینگ باید در نظر داشت. تأخیر ورودی مدت زمانی است که تلویزیون برای نشان دادن تصویر دریافتی از یک دستگاه منبع مانند کنسول بازی به طول می‌انجامد. یا به عبارت ساده‌تر، مدتی است که بین فشار دادن یک دکمه روی کنترلر  و نمایش یک اکشن مربوطه در بازی در تلویزیون شما زمان می‌برد.

برای گیمر‌ها کم بودن تأخیر ورودی، یک برگ برنده هنگام لذت بردن از بازی است؛ زیرا زمان بندی صحیح در بازی یک از مهمترین اصل‌ها برای گیمرها است. مخصوصاً در بازی‌های چند نفره سرعتی، زیر 25 میلی ثانیه معمولاً تأخیر مناسبی است، در حالی که اگر این تأخیر زیر 25 میلی ثانیه باشد، عالی است. تأخیر ورودی در حدود 100 میلی ثانیه  یا بیشتر از آن برای بازی وحشتناک و غیر قابل قبول خواهد بود.

Game Mode / حالت بازی

اکثر تلویزیون های موجود در بازار گزینه حالت بازی یا Game Mode را در زیر  تنظیمات صفحه نمایش خود دارند. اگرچه برخی از تولید کنندگان نام دیگری برای این حالت در نظر می‌گیرند، اما Game Mode، در واقع تصویری است که پردازش غیر ضروری را از بین می‌برد.

این کار، تغییرات قابل توجهی در تجربه بازی ایجاد می‌کند، زیرا می‌تواند تأخیر ورودی یا Input Lag را تا 80 در صد کاهش دهد. در نتیجه تصویر نهایی از بازی با وضوح بیشتر و با عملکردی سریعتر نمایش داده می‌شود.

1 دیدگاه برای “هفت ویژگی ضروری یک تلویزیون گیمینگ عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *