مجله وینسنت

VINCENT | Victory Is Yours

چرا تلویزیون ما باید خروجی صدای اپتیکال داشته باشد؟

خروجی صدای اپتیکال

حتماً تا به حال هنگام بررسی مشخصات تلویزیون‌ها با عبارت خروجی صدای اپتیکال رو به رو شده‌اید. خروجی صدای اپتیکال، درگاهی است که از طریق آن می‌توانید با کمک یک کابل نوری، صدای دیجیتال را از تلویزیون به یک پخش کننده خارجی مثل اسپیکر انتقال دهید.

اهمیت صدای دیجیتال در تماشای تلویزیون

برای درک بهتر اهمیت صدای دیجیت بهتر است در ابتدا به تعریف و مقایسه بین صدای آنالوگ و دیجیتال بپردازیم.

تفاوت بین صدای آنالوگ و دیجیتال در نحوه ذخیره اطلاعات صوتی است. امواج صوتی مجموعه‌ای از ارتعاشات از طریق یک رسانه هستند. فناوری ضبط صدای آنالوگ این اطلاعات را با ایجاد یک سری بارهای مغناطیسی در امتداد یک حلقه نوار مغناطیسی ذخیره می‌کند.

فناوری صدای دیجیتال، اطلاعات صوتی را به صورت مجموعه‌ای از مقادیر عددی روی هارد دیسک ذخیره می‌کند.

یکی از بزرگترین تفاوت‌های صوتی آنالوگ و دیجیتال میزان نویز است. اگر از علاقه مندان تماشای تلویزیون هستید، احتمالاً با مفهوم کف نویز و نسبت سیگنال به نویز آشنا هستید. چه موسیقی، چه جلوه‌های صوتی یا کلام گفتاری در زیر سیگنال صوتی نویز وجود دارد. این نویزها می‌توانند از محیطِ ضبط، مشکلات سیستم، وسایل الکترونیکی نزدیک یا تعدادی از منابع دیگر ایجاد شده باشند. حتی اگر تمام نویزهای اتاق را حذف کنید، همچنان با نویز ذاتی دستگاه ضبط کننده‌ی خود باقی خواهید ماند.

در حالت ایده آل، ما می‌خواهیم نسبت سیگنال به نویز تا حد امکان زیاد باشد. اینجاست که شدت صدای آنالوگ واقعاً از صدای دیجیتال کمتر است. نویز ذاتی هر دو نوار آنالوگ و وینیل به طور قابل توجهی بیشتر از نویز ذاتی یک سیستم صوتی دیجیتال معمولی است. حتماً تا به حال صدای خش خش نوار روی یک ضبط قدیمی یا صدای کلیک و پاپ یک صفحه وینیل قدیمی به گوشتان خورده است.

درست است که شنیدن این قبیل صداها ممکن است تجربه‌ای نوستالژیک در ذهن شما ایجاد کند، اما اگر صادق باشیم در شرایط ایده‌آل بهتر است هیچ سر و صدای اضافه و نویزی وجود نداشته بشاشد.

صدای دیجیتال نیز دارای نویز است، اما بسیار کم است. کف تئوری نویز یک صدا یا ویدئوی ضبط شده دیجیتال 24 بیتی -144 دسی بل FS است که عملاً وجود ندارد. پس زمانی که صحبت از میزان نویز کمتر و کیفیت صدای بهتر در میان باشد بدون شک برنده میدان صدای دیجیتال است.

کابل نوری یا Optical  Cable چیست؟

کابل نوری یا کابل اپتیکال یک اتصال فیزیکی است که سیگنال‌های دیجیتال صوتی را توسط نور منتقل می‌کند. با نگاهی به فرآیند انتقال، نور از کابل نوری عبور کرده و پالس نور به پالس‌های الکتریکی حاوی اطلاعات صوتی تبدیل می‌شود. سپس پالس الکتریکی از طریق دستگاه مقصد سازگار به سیگنال آنالوگ تبدیل شده و تقویت می‌گردد تا بتوانیم آن را بشنویم.

از مزایای کابل نوری این است که تلفات انتقال کمتر از کابل‌های فلزی است و برای انتقال از راه دور مناسب‌تر است و تقریباً می توان از آن به صورت نیمه دائمی نیز استفاده کرد.

روش اتصال اسپیکر به تلویزیون وینسنت از طریق خروجی اپتیکال (کابل نوری)

مرحله 1. کابل صوتی نوری دیجیتال را به درگاه DIGITAL AUDIO OUT تلویزیون وینسنت بزنید.

مرحله 2. سر دیگر کابل نوری دیجیتال را به درگاه DIGITAL AUDIO IN اسپیکر خود وصل کنید.

مرحله 3. دکمه Home را روی کنترل تلویزیون وینسنت فشار دهید و تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید.

مرحله 4.  خروجی صدا ( Sound Output) را در منوی صدا انتخاب کنید.

مرحله 5. Audio Out/Optical را انتخاب کنید.

اتصال با کابل نوری یا HDMI

هر دو کابل نوری و HDMI روش‌های اتصال دستگاه‌های خارجی به تلویزیون هستند که خروجی صدای خوبی را برای شما فراهم می‌کنند. با این حال، ممکن است در مورد تفاوت بین آنها کنجکاو باشید.

اول از همه، هیچ تفاوتی در صدا وجود ندارد. هر نوع را که انتخاب کنید، هر دو صدای یکسانی را پخش می‌کنند. هر دو می‌توانند صدای چند کاناله‌ای را ارسال کنند که بهتر از آنالوگ است.

تفاوت اصلی بین کابل نوری و HDMI در تعداد فرمت های صوتی پشتیبانی شده است. کابل نوری از صدای 5.1 Dolby Digital و DTS پشتیبانی می‌کند. HDMI نه تنها از صدای 5.1 Dolby Digital و DTS بلکه از Dolby Digital Plus، Dolby True HD، DTS-HD Master Audio، Dolby Atmos و DTS:X نیز پشتیبانی می‌کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *